Försäljningschef 2.0

Som försäljningschef är du navet i verksamheten med höga förväntningar på att leverera på ett antal olika områden. Det handlar om att uppnå de överenskomna försäljningsmålen men också vara delaktig i att utveckla företaget och medarbetarna. Den "gamla bilden" av försäljningschef som piskade på sina medarbetare, allt för att nå målen, finns inte längre kvar. Nu handlar det om att på ett mästerligt sätt hantera både krav, förväntningar och ett starkt ledarskap. En av nycklarna är ju givetvis medarbetarna, det handlar om att få dom att prestera genom att leda på ett sätt som skapar energi, engagemang och motivation - detta gör du i rollen som försäljningschef genom att arbeta med ett tydligt och involverande ledarskap.
Det handlar också om att bygga starka interna relationer och få företagets alla avdelningar att sträva mot ett och samma mål - få alla att förstå att det är tillsammans man når målen. Spindeln i nätet helt enkelt med fokus på att kunna involvera och delegera.
Utbildningen riktar sig både mot den erfarna försäljningschefen som vill få nya infallsvinklar och som fortfarande har en ambition att utvecklas men också till den nya, oerfarna försäljningschefen som vill ha verktygen för att kunna utveckla sig både på det personliga och det professionella planet.
Försäljningschef 2.0 består av sex olika moduler som formar en helhet med syftet att förbättra, förstärka, förändra och förenkla din vardag som Försäljningschef.
- Sex (6) heldagar (09.00 - 17.30) utspridda på en period om 12 månader.
- Max tio (10) deltagare per kurstillfälle.
- Individuella arbeten och grupparbeten under hela perioden.
- Förberedande arbete på individbasis - intervjuer + 360 test.
- Försäljningschef 2.0 byggs tillsammans med företagets värderingar & vision.
- Certifiering + Diplomutdelning efter klarat certifieringsprov.
Modul 1 Försäljningschefen & Ledarskapet
• Nuläget- Försäljningschef av idag.
• Det involverande ledarskapet.
• Strategiarbetet som försäljningschef
• Strategi -> innehåll -> effekt -> arbetssätt (Strategihuset)
• Målstyrning + kpi:er + handlingsplaner
• Säljprocessen
• Det Personliga Ledarskapet
• Det situationsanpassade ledarskapet
• Mitt Ledarskap.
• Jag som försäljningschef
Modul 2 Motivation, Energi & Engagemang
• Arbetssätt motivation & målstyrning.
• Arbeta med målstyrning
• Planering & prioritering - individuellt & i teamet.
• Mötesstruktur, agenda och förväntningar.
• Framgångsfaktorer - våga utvecklas.
• Utvecklingssamtal & one to one - effekten av tydlighet.
• Intern & Extern kommunikation.
• Reflektion & egen utveckling - att ta sig tiden.
• Dåtid, nutid, framtid.
• Gemensam målbild.
Modul 3 Mitt Personliga Varumärke
• Det personliga Varumärket.
• Att bygga mitt personliga varumärke.
• Samarbete - internt & externt - bygga broar.
• Relationsbyggare.
• Förtroende i rollen som försäljningschef.
• Kunden i fokus - varje kund är unik.
• Kundupplevelsen, kundmötet & kundresan.
• Sambesök - coaching & uppföljning.
• Affärsförslag & offert.
• Säljkommunikation internt & externt.
• Säljsystem - ett verktyg för utveckling - CRM i fokus.
Modul 4 Att Leda i Förändring
• Att leda i förändring - göra något komplext enkelt.
• Verktygen - tydliga frågorna.
• De tre budorden - grunden i förändringsresan.
• Inifrån och ut eller utifrån och in - den rätta vägen.
• Inspiration, motivation, engagemang - hur får du med dig alla?
• Säljkultur - vad är det & vad innebär det?
• Vision & värderingar - arbetssätt och påverkan.
• Mina ledarskapsvärderingar.
• Det coachande ledarskapet.
• Hur lyssnar jag aktivt - genuint intresserad.
• Försäljning & personen i fokus
Modul 5 Feedback - ditt viktigaste verktyg.
• Feedback - vad och varför?
• Feedback trappan - verktyget som gör skillnad.
• Den konstruktiva feedbacken - att våga utveckla.
• Bygga en feedback kultur i företaget.
• Konflikthantering i organisationen - att lägga sig i.
• Att leda en organisation på distans med närvaro och delaktighet.
• Frigöra tid - kontrollbehovet.
• Hisspicth 2.0
• Ledarsstil - rak, tuff, mjuk, kompis, rättvis
• Kravställning - internt & externt
• Våga vara chef!
Modul 6 Affärsmannaskapet i centrum.
• Affärsmannaskapet - vad innebär det?
• Det sunda förnuftet - när, var och hur?
• Nulägesanalys - bolaget & ledarskapet
• Smart - enkelhet med mål - förenkla.
• Relevanta mål och realistiska mål - ger fart och kraft.
• Krav & stress - arbetssätt och hantering.
• Våga vara sig själv i sitt ledarskap.
• Organisationen.
• Incitament, provisioner & tävlingar
• Försäljningschefen jag vill vara.
• Summering av utbildningen & handlingsplan.
- Certifiering
- Diplomutdelning