Konflikthantering

Meningsmotsättningar och konflikter är något som uppstår på alla arbetsplatser. Som chef behöver du vara uppmärksam för att kunna agera i tid.'
Rätt hanterade kan konflikter leda till utveckling av både arbetssätt och relationer på arbetet. Men konflikter som inte hanteras tenderar att eskalera och leda till destruktiva beteenden som påverkar både verksamhet och arbetsgrupper negativt.
Att ha olika idéer, åsikter och synpunkter är som regel något positivt i arbetsgrupper, eftersom det leder till en dialog om hur man på bästa sätt ska arbeta tillsammans. Verksamheter gynnas av att olika perspektiv lyfts fram för att finna de bästa lösningarna och för att ta de rätta besluten.
Det är lättare att hantera meningsmotsättningar på ett bra sätt, när mål, ramar och rollfördelning är tydlig och individerna i gruppen respekterar varandras olika expertis. När alla är villiga att lyssna på varandras ståndpunkter och omvärdera sina ställningstaganden behöver det sällan bli konflikter.
"Du som ledare har ett ansvar och det ansvaret handlar om att lägga sig i de konflikter som uppstår på arbetsplatsen"
Kursplan: Konflikthantering 1 dag
- Vad är egentligen en konflikt?
- Lägg dig i - det är dutt ansvar som ledare - övning + presentation
- Att förstå en konflikt
- ABC Modellen - övning + presentation
- Hantera konflikträdsla
- Problemet/Utmaningen inte personen - övning + presentation
- Identifiera gemensamma nämnare - övning + presentation
- Konflikthantering vs Konfliktlösning
- Konflikttrappan - ett verktyg för att bygga trygghet i ledarskapet
- De olika konfliktstilarna - övning + presentation
- Beteenden och reaktioner från medarbetare - hur agerar jag som ledare?
- Rollspel - konflikthantering
- Tydligt ledarskap - övning + presentation
- Kangee Test - Konflikthantering (Frågor + Övningar som bedöms av utbildningsansvarig)
- Certifiering vid godkänd Kangee Test